AKTUELLT 2024

Här samlar vi vad som är på gång under året, allt från träffar i föreningens bigård till information om bihälsa.

Tidigare års Aktuellt: 2023, 2022, 2020-2021, 2019, 2018, 2017, 2016 och 2015 (länkar till gamla webbsidan).

Nu är det dags för årsmöte

Den 14 november kl 19:00 är det dags för årsmöte i Tomelilla biodlarförening. Lokal är cafeterian Ägget är löst i Tomelilla kommunhus.

Eftersom föreningen bjuder på landgång behöver du anmäla din närvaro och även meddela om du har specialkost/allergi. Anmäl senast den 7 november till wallin_j@hotmail.com alternativt 0706341455.

Kallelse med dagordning

Program 2024

(Uppdaterat 2024-04-05)

Hej medlemmar och bi-vänner!

Nu är årets program färdigt. Alla träffar nedan i föreningens bigård om inget annat anges. Vi ser fram emot ett bra honungsår med många trevliga torsdagsträffar.

April
- Lördag 20 april klockan 10 - Kort vårmöte. Efter mötet bjuder föreningen på grillad korv och vi vårstädar i trädgård och stuga, klipper fruktträd och gräs. Ta gärna med lite redskap!

Maj
- Torsdag 16 maj klockan 19 - Drottningodling och inför larvning (träffen 23/5). Värd Johan. Ta gärna med utrustning relaterat till drottningodling så vi kan dela idéer och diskutera, exempelvis "snabbkokare" och tillsättningsutrustning. Föreningen bjuder på kaffe med fikabröd.

- Torsdag 23 maj klockan 19 - Larvdag med Jörgen Rasmusson och Håkan Albrektsson som säljer larver på plats. Värd Andreas. Föreningen bjuder på kaffe med fikabröd.

OBS! Utsättning av drottningar sker endast i samband med torsdagsträffarna from 23/5 eller efter överenskommelse med Kjell Nilsson 0739-33 56 26. Kupor / kassetter ska vara tydligt markerade med namn och telefonnummer. Innan utsättning måste man ange var man själv och bina kommer från, detta pga smittorisk för Amerikansk yngelröta. Betalning ska ske på plats via Swish 1230641860. Kostnad per kassett 50 kr. Regler 2024 att ladda ner som PDF.

Juni
- Torsdag 13 juni klockan 19 - Avläggare/svärmning. Värd Henrik. Utöka din biodling och förhindra svärmning. Föreningen bjuder på korvgrillning och dricka.

- Torsdag 27 juni klockan 19 - Bihälsa och sjukdomar. Värd Kjell. Vi visar praktiskt hur det funkar vid behandling av bin, dvs behandling med myrsyra respektive oxalsyra, gör dig redo för invintring. Föreningen bjuder på kaffe med fikabröd.

Juli
- Torsdag 11 juli klockan 19 - Biredskap. Olle Olsson visar redskap från Lindhagens. Värd Andreas. Ta gärna med egna grejor och idéer som vi kan kika på! Föreningen bjuder på kaffe med fikabröd.

- Torsdag 25 juli klockan 19 - Invintringsmetoder. Värd Ise. Föreningen bjuder på kaffe med fikabröd.

Augusti
- Torsdag 8 augusti klockan 19 - Vi får besök av Johanna Adolfsson som är bihälsorådgivare. Föreningen bjuder på grillad korv och fika.

September
- Lördag 14 september klockan 10 - Honungbedömning. Värd Olle. Lämna innan träffen till någon i styrelsen eller på plats. Föreningen bjuder på kaffe med fikabröd.

November
- Torsdag 14 november klockan 19:00 - Årsmöte i Tomelilla Kommunhus, Cafeét Ägget är löst. Föreningen bjuder på kaffe och fikabröd.

Hjärtligt välkomna!